Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Facebook Wan Hazel Twitter Get This.

♥♥ Nuffnang ♥♥

♥♥ Suka Blog Ni??? ♥♥

Share |
Monday, January 31, 2011

♥ ♥ Merindu ♥ ♥

Sbb merindu...aQ sj je duk main msj hntar kt mak si abg 016...merindu kta kn..sj2 tnya khbar..mak si abg xbls msj pn tp trus call ...hehehehe...no baru xku kenali. 012..mula2 aQ senyap je ar..xjwp2...pas 2 kali kedua kata hello2 org sna plak senyap...aQ call semula , org sna xjwp..last2 no 2 call blk...upa2nya mak si abg call..happynya...mak ni suke beno tkr2 no he3...nsb tau nk cr kt mn..

salam...siti ye...ni mak..
looo mak upenya,,no lain plak..hehehe
siap tnya siti xtdo lg ke??
hehehe..dh tjga mak..cni ujan...bru surut banjir...hujan xhenti2..kt sna ok x??mak dgn abah cmne sihat x?
abah xsihat sgt hr 2 demam..
owh sma ar dgn si abg 2..de ckp demam je musim hujan ni..
kdai mak kna pindah kt tmpt lain...sbb nk update kt cni..ssh gak nk cr lori angkut2..
nk siti tlg x??...
nnty mak cr lori dlu ye...siti jgn r tdo lmbt2..xelok tuk ksihatan..
ok2 mak pn sma tau..
ye...siti jga diri, g tdo ye..slmt mlm...pesanan mak..pas solat jgn lupa doa tuk jodoh kalian ye...bnyk2kn bsabar n bdoa..
baiklah...slmt mlm mak..jgn lupa kunci pintu tau..


T'ubat cikit rindu kt mak si abg..dh lma xjmpa..aQ jarang dh turun town..ntah bila nk g jenguk2..si abg pn dh sbln xblk dh start LI ni..bz je..blk keje pn dh penat..nk msk mkn lg..ciannya...xnk r kaco dye..tp still setia menunggu n merindu di cni...yeah2..xlma je lg..sna pn dh banjir...doaku semoga dye selamat n sihat2 je kt sna .. aQ mnyintainya seikhlasnya...xsabar tggu kepulangan mu abg...hehehehe...
Sunday, January 30, 2011

♥ ♥ Pelangi Cinta ♥ ♥

!! Bermula Episod Kedua !!
..dgn bantuan teman2..


Aiman bertembung dengan Nadia di Mahkamah Tinggi Negara . Aiman dapat rasakan Nadia itu adalah Najwa kekasihnya dahulu kerana rupa paras mereka sama cuma tingkahlakunya sahaja yang berbeza . Mereka terpisah sebelum Najwa sambung belajar ke luar negara . Ini menyebabkan Aiman teringat kepada Najwa . Nadia tidak pun menegur Aiman walaupun mereka berselisih . Aiman cuba mendekati Nadia sebab beranggapan itu Najwa . Nadia pula merasakan ada sesuatu yang pelik apabila melihat cara Aiman memandang dirinya . Aiman Hakimi juga seorang peguam , Nadia cuba mengorek rahsia Aiman . Rupa-rupanya Aiman pernah mempunyai kekasih bernama Najwa . Sedikit demi sedikit Nadia mengetahui Najwa yang dimaksudkan itu , kembarnya Qaseh Nurain Najwa Binti Datuk Muhsi .  Nadia mula mengambil kesempatan dengan menyamar dirinya menjadi Najwa supaya dapat memikat hati Aiman pula . Sejak pandangan pertama lagi Nadia telah terpikat kepada Aiman Hakimi . Nadia sangat kecewa apabila Aiman masih tidak dapat melupakan Najwa lalu Nadia membuat pelbagai rancangan dan helah demi menarik perhatian Aiman  . Nadia merubah identitinya yang sedikit kasar menjadi lemah lembut dan sopan santun . Pakaiannya juga semakin kemas dan solekannya cantik . 

Nadia mengikut dan meniru tingkahlaku Najwa supaya Aiman masih mengingati Kekasihnya itu . Aiman pula seperti kebinggungan seakan-akan merasakan Nadia itu seperti " Bayang-bayang dan Cermin Najwa " . Nadia telah memperkenalkan dirinya sebagai 'Najwa' . Kekasih lamanya yang telah lama menghilangkan diri tanpa khabar berita . Aiman dan 'Najwa' mula rapat kembali dan sering bertemu . Mereka semakin rapat walaupun Nadia telah menjadi 'Najwa' kerana Aiman masih menyintai insan yang bernama Najwa bukannya orang lain . Nadia mengubah dirinya menjadi seperti kembarnya Najwa semata-mata ingin memiliki Aiman selamanya . 

Najwa dapat merasakan perubahan Nadia sejak kebelakangan ini . Nadia pernah memberitahunya yang dia telah jatuh hati dengan seseorang dan pernah meminta pandangan Najwa untuk menjadi lebih kewanitaan . Secara kebetulan Najwa menghadiri satu mesyuarat di luar pejabat dan dia terserempak lalu melihat Nadia bersama seseorang jejaka seiras Aiman Hakimi yang dia tunggu serta tercari-cari selama ini . Dengan teliti Najwa perhatikan dan yakin jejaka itu adalah Aiman Hakimi . Najwa merasa sedih dan berlalu pergi . Pelbagai persoalan yang bermain di minda Najwa tentang perhubungan Nadia dan Aiman . Melihat dari kemesraan mereka Najwa dapat menghidu ada bibit-bibit cinta yang wujud . Nadia pula semakin menjarakkan dirinya dengan Najwa . Mereka dah jarang berbual dan berkumpul bersama-sama serta Nadia tidak lagi seperti yang dia kenal dahulu . Banyak yang Nadia rahsiakan dari Najwa .

Secara tidak sengaja Aiman Hakimi melalui kawasan rumah Najwa dan terlihat ada dua wanita di halaman rumah tersebut . Rupa paras mereka sangat sama saling tidak tumpah . Aiman keliru dan selama ini Najwa tidak pernah berterus terang tentang keluarganya kepada Aiman . Aiman hanya tahu Najwa anak kepada Datuk Munshi dan beranggapan mereka sangat-sangat berbeza darjat . "Seperti Langit dan Bumi " . Dari situ Aiman merasakan dia tidak layak bersama Najwa namun melihat dari kejujuran dan keikhlasan yang Najwa berikan dia cukup senang . Najwa tidak memilih asalnya dirinya sangat dicintai penuh kasih sayang . 
" Siapakah wanita yang bersama Najwa ? Adakah mereka adik beradik ? kembar? "... Aiman cuba mencari jawapannya ...

Adakah Aiman Hakimi akan menyiasat sendiri atau meminta 'Najwa' berterus terang tentang ahli keluarganya atau datang ke rumah Datuk Munshi ?? Siapakah mereka ??

Bagaimana cara Najwa hendak bertanya tentang Aiman Hakimi dari Nadia ?? tentang hubungan mereka ...

Nantikan konflik yang akan berlaku antara mereka bertiga dan mana kedudukan Daniel ..

Seperti " Pelangi " yang akan muncul apabila berhentinya hujan dan muncul sang suria . begitu jua " Pelangi Cinta " yang hadir selepas pelbagai dugaan , cabaran , ujian dalam perhubungan . Percintaan yang wujud penuh warna-warni , pasang surutnya ..
Saturday, January 29, 2011

!! No Idea !!

Nk smbung cerpen " Pelangi Cinta " tp idea xckup2 lg tuk mereka jalan cerita...konflik apa yg aQ nk garapkan pun ntah ar...hurrrmmmm ... Idea nk merubah perasaan mereka2 tp pe kesudahannya ?? huhuhuhu...dtg ar wahai idea2...nk kembangkan cerpen yg penuh tragis...


De gak yg membantu bg idea tp kna asah2 lg..kui3...nmpknya 2 hr ni kna pk n trus pk pe plot yg leh ditulis...mudah2an de impak yg kuat tuk myedapkannya ... hehehehe..Ada gak yg srh wat novel ... yg cerpen ni pn aQ dh kurang idea nk kembangkan ni kn novel yg tebal bratus2 muka surat . Diharapkan dtg r idea nya ... wadui2...oh rama2....oh pujangga...oh idea....he3
Thursday, January 27, 2011

♥ ♥ Pelangi Cinta ♥ ♥


Kepulangan Qaseh Nurain Najwa selepas menamatkan pengajian di London jurusan Kejuteraan sangat mengembirakan ahli keluarganya . Najwa merupakan anak sulung dan kembar kepada Qaseh Nurain Nadia namun perwatakan mereka berbeza . Najwa memiliki sifat yang penuh kelembutan manakala Nadia bersifat kelakian . Tetapi kedua-duanya amat disayangi oleh keluarga . Walaupun Nadia hanya dapat menempatkan diri disalah sebuah Universiti dalam Malaysia , tidak seperti Najwa . Kepintaran dan kebolehan dalam bidang masing-masing . Najwa dan Nadia memiliki wajah yg putih mulus , bibir bak "buah delima" . Majlis keramaian yang cukup indah dirancang bagi menyambut kepulangan Najwa . 

Kedatangan tetamu-tetamu terhormat dan teman Najwa membuatkan majlis bertambah meriah sekali disertakan pula dengan sambutan Ulangtahun Kelahiran mereka yang ke 24 tahun . Kemunculan Muhammad Daniel Iffat anak kepada Datuk Ilham dan Datin Masitah dikediaman mewah Datuk Munshi dan Datin Sofea menyebabkan mata-mata terpegun dengan ketampanannya . Datuk Mushi memang merancang untuk menyalin kerjasama dan hubungan yang lebih baik dengan keluarga Datuk Ilham . Mungkin dalam menjodohkan anak-anak mereka kemudian hari . 

Selepas dua minggu kepulangan Najwa , ayahnya Datuk Munshi telah menyerahkan tugas Pengarah Urusan kepada Najwa di Syarikat Muzziee Airline . Nadia pula lebih berminat dengan bidangnya sendiri dengan membuka Syarikat Guaman . Najwa berusaha untuk membantu ayahnya di syarikat berbekalkan ilmu-ilmu yang dipelajari di London . Masa-masa Najwa dihabiskan di pejabat sahaja dan tiada lagi masa untuk berhibur bersama teman-teman . 

Dalam satu mesyuarat , Najwa bertemu semula dengan Daniel di Hotel Istana . Daniel merupakan wakil kepada syarikat pembekal alat-alat ganti kapal terbang . Mereka mula bekerjasama dan sering kali berjumpa dalam setiap mesyuarat . Daniel merasakan ada tarikan magnet antara mereka berdua . Najwa juga merasai ada bibit kasih yang terpancar di mata Daniel sejak pandangan pertama lagi . Daniel pernah menyuarakan isi hatinya kepada Najwa bagaimanapun Najwa seakan-akan memendam rasa dan mengelak dari membalas cinta Daniel itu . Daniel terpikat dengan perwatakan dan kewibawaan yang ada pada Najwa . Kecekapan menguruskan syarikat yang hanya dikuasai oleh golongan lelaki menyebabkan Najwa cukup istimewa pada Daniel . Daniel mula berubah menjadi lebih berdisiplin dan tegas sejak kehadiran Najwa dihatinya kerana sebelum ini Daniel dengan sifat berfoya-foya dan sombong . Najwa adalah punca kepada perubahan yang berlaku pada Daniel . Daniel tidak lagi bermegah-megah dan menghabiskan duit dengan perkara yang tidak berfaedah . Datuk Ilham dan Datin Masitah sangat bersyukur dengan perubahan Daniel demi seorang wanita yang terlalu istimewa . Berulangkali Daniel meluahkan isi hatinya kepada Najwa tetapi Najwa tidak bisa memberi harapan kepada Daniel kerana hatinya milik lelaki lain iaitu Aiman Hakimi . Walaupun Najwa tidak tahu di mana insan bernama Aiman Hakimi itu lagi . Hubungan mereka terputus semasa Najwa di London tetapi Najwa tetap menanti kehadiran Aiman Hakimi . 

" Wawa , saya menyukai dan menyintai awak .." Daniel 
" Maaf saya tidak dapat memberi jawapan ..." Najwa
Najwa bangun dan berlalu pergi meninggalkan Daniel dengan 1001 persoalan . 

Adakah Najwa akan bersama Daniel atau Nadia yang akan dijodohkan dengan Daniel ??? atau pun kemunculan Aiman Hakimi ...??

nantikan kesinambungannya..

Seperti " Pelangi " yang akan muncul apabila berhentinya hujan dan muncul sang suria . begitu jua " Pelangi Cinta " yang hadir selepas pelbagai dugaan , cabaran , ujian dalam perhubungan . Percintaan yang wujud penuh warna-warni , pasang surutnya ..
Tuesday, January 25, 2011

!! Kesudahannya !!

Mungkin ada yg tertanya2 kenapa tidak diberikan nama pada watak2 yg terlibat dalam kisah "Seorg Lelaki" ...ok ni ia watak2 yg terlibat . Watak Perempuan itu sebagai LIEZA n watak Lelaki sebagai JOE .. Ini juga pengakhiran kisah "Seorang Lelaki" ... 


     Lieza telah membawa diri menjauh dari Joe dgn harapan mereka tidak akan bertemu lagi untuk selamanya . Walaupun Joe tidak dapat menjauh dari Lieza . Lieza tetap dgn keputusannya itu demi kebahagiaan bersama . Joe tidak dapat memenuhi permintaan terakhir Lieza yg meminta Joe tidak mencarinya lagi . "Persahabatan" yg terbina begitu lama tidak mungkin akan berakhir sebegini rupa . Joe terus menanti selamanya sehinggakan hati Lieza pulih . 

     Lieza yakin dia akan dapat merawat luka2nya dahulu tanpa org lain . Hatinya kini kuat , Jiwanya kental dalam menghadapi segala rintangan . Membiarkan kenangan dulu hilang seperti " angin lalu " kerna tidak semestinya kita akan memiliki sesuatu kekal selamanya . Ada pasang surutnya , ada tolak tambahnya . 

     Joe cukup kecewa dengan tindakan Lieza untuk menjauh seperti dulu tapi Joe pasti dengan nalurinya yang Lieza akan muncul kembali nanti walaupun sebagai kwn . Bertahun2 mereka kenal masakan hubungan itu akan berakhir . Meskipun mereka tidak dijodohkan bersama , perasaan syg , rindu , kasih terhadap sahabat tetap kekal dihati Joe . Mudah2an mereka akan bersua dengan kebahagiaan yg masing2 impikan . 

     Memang sukar untuk menghapuskan kenangan dulu namun dgn mudah untuk melepaskan jika ia bukan milik kita . Mendiamkan diri sebaiknya dari terus memberi harapan dan melukai hati seseorg . Mereka berdua membawa haluan masing2 . Cukup banyak konfliks sepanjang perkenalan mereka . Diharapkan persahabatan atas dasar syg mereka kekal ke akhir hayat . Perubahan demi perubahan akan berlaku . Adakah wujud perhubungan yg istimewa akan dtg atau sebaliknya . Hanya DIA yg maha mengetahui . Nantikan hari2 akan dtg tanpa ada rasa ragu2 . Kebahagiaan wujud utk dimiliki oleh setiap insan di muka bumi ini . Cuma bagaimana caranya dalam menghargai kebahagiaan yg telah diberi dgn tulus ikhlas dan sepenuh hati . "Hargailah di depan mata , Sebelum ia hilang" . 

     Persoalannya : Adakah mereka akan bersua ??? seperti org baru ....
Hanya mereka yg bisa menyatakan . Pelbagai perkara telah Lieza n Joe hadapi . Sejauh Sepahit Sesakit sesuatu perkara mrk tetap menganggap mrk de peluang lg . Lieza akan meneruskan kehidupannya dari dilukai , dipermainkan oleh "seorg lelaki" .

     Di manakah kesudahan 2 hati ini ?? Adakah Jodoh masih berpihak kepada mereka?? Masa dan takdir yg menentukan segalanya ...Semoga mrk temui kebahagiaan yg hakiki ...amin ...
Monday, January 24, 2011

!! Luahan Seorg Lelaki !!

!! Sambungan cerpen !!
dr
~ Diari Seorg Lelaki ~
!! Penyesalan Seorg Lelaki !!
kini 


!! Luahan Seorg Lelaki !!

"Knp la awk xcbe beri sy peluang ??"

" sy taw , tp sekurang2nya jgn la tpoo sy...klu x , maybe thn ni kte nikah dh"

nikah ??? tlalu jauh awk pkkn...( ayat perempuan tsebut )

"Xjauh pon , klu awk xtpoo sy , sbb awk sendiri tgk betapa mak sukekn awk n mak sendiri ckp klu awk 2 , thn ni bleyh nikah"

"klu la awk bg sdkt hrpn pd sy"

"awk yg dh musnahkan pluang 2...bkn sekali tp b'ulang kali" ( ayat perempuan tsebut )

"mmg sy musnahkan tp , awk xpcya pd niat n hati sy sbb ego awk pon tggi"

"kali t'akhir , xpon.cbe utk bg hrpn yg awk bkn milik siapa pon"

"awk still xphm kn? mak nk kn awk , n awk kte nk 2nang sbb e2 mak xjadi nk risikkn awk utk sy"

Akhirnya perempuan itu "kantoi" tntg sebuah p'hubungan yg belum pasti kesahihannya . Namun , perempuan itu dikatakan menipu dan merahsiakan kedudukkan sebenarnya . Sebenarnya alasan e2 utk mengelakkan dirinya terus dikejar2 oleh seorg lelaki .  Semuanya telah terbongkar . Bkn kerna perempuan itu mahukn lelaki tersebut ttp tuk menghapuskan segalanya . Perempuan itu pun tidak beri sebarang harapan sebaliknya terus mengecewakan hati lelaki tersebut kerna tidak mahu melukai hatinya sendiri dan hati wanita lain . Perempuan itu menyatakan "mmg kita tidak ditakdirkan b'sama dan mmg kita tiada jodoh ke arah seterusnya ..." hanya doa mampu perempuan itu berikan untuk "Seorg Lelaki" . Biarpun de "org tgh" yg memulakan semua ni , hati perempuan ni xterbuka langsung utk menempatkan hati lelaki tersebut . Cukuplah luka2 dulu tidak sembuh lagi jgn ditambah luka yg baru . 

Walaupun , perempuan itu selalu b'mimpi lelaki tersebut namun dia anggap ia sbgai mainan tidur.. bkn kerna dia rindu..Kdgkala mimpi2 itu jd kenyataan namun kesudahannya tidak mungkin terjadi ..B'mimpi mereka akan bertemu lagi walaupun perempuan itu bersembunyi sejauh mana tetapi lelaki tersebut b'jaya mencari tanpa putus asa tp kebahagiaan itu mungkin tiada lagi . Perempuan itu tak akan memberi peluang lagi terhadap lelaki tersebut . Pernah dulu lelaki tersebut meluahkan isi hatinya dan ahli keluarganya juga menyukai perempuan tersebut sehingga mahu merisik , menyatukan 2 hati ini . Sbb keegoan dan keengganan perempuan itu menolak dgn baik walaupn dia terpaksa menipu akan bertunang . Meskipun mereka tidak ditakdirkan bersama , hubungan mrk sebagai kwn tetap kekal tanpa melibatkan sebarang perasaan . Kerna nilai "persahabatan" lebih berharga...Mungkin juga perempuan itu tidak mahu hatinya terus dilukai oleh lelaki tersebut dan membiarkan lelaki tersebut mencari , membina kebahagiaannya sendiri tanpa mengejar bayang2 perempuan itu .

Mudah2an lelaki tersebut b'jaya menghapuskan segala perasaannya itu agar masing2 dpt melayari bahtera yg bahagia dgn psgn pilihan mrk..Walau cukup payah harap ia kn terhapus sedikit demi sedikit . Kini perempuan itu , membiarkan masa terus berlalu tanpa mewujudkan perasaan yg takkn terjadi antara mereka . Melepaskan kisah2 lalu .. Tiada dendam , tiada sengketa , tiada benci , tiada menyampah...Tiada Secubit penyesalan pn yg dirasai oleh Perempuan itu sebab hatinya dh cukup keras utk menerima . Seperti "masuk kiri keluar knan"...!!
Sunday, January 23, 2011

!! Luv SMKIS !!


!! Kenangan T'indah guru2 SMKIS dgn exPengetua Pn. Hjh Norbi !!
( 2001 / 2002)
Sila perhatikan Pic ni dgn jelas...apa yg wat spoil pd pndgn anda ??

hahaha...Jwpnnya....bdk sek dua org 2....di kaw "D"...siapakah gerangan mrk bdua?? e2 adalah....jeng3...aQ n my partner..ni ar peluang kami menyempil...msa ni aQ form 4...Guru2 smua turun n kna brada di cni...aQ plak ditugaskn tuk jga kwn2 dlm kelas...tp aQ turut berada di cni...nakal kn???hahahaha..xdgr n xikot arahan !! kah3.msa ni ktorg dpindahkan kelas dicni coz abg2 nk ambil SPM kt bgunan asal kelas kami...kalo wat huru hara kt atas mmg gegar bilik guru n pejabat kt bwh ni...

Ada sebahagian guru2 yg dh b'pindah , bersara , naik pangkat skrg ni...Jasa2 mereka aQ ttp ingt selamanya..kna mrh , kena rotan , kena cubit....hahahaha...kna campak HP...aQ merajuk xdpt markah tinggi...Kna g belikan mknan tuk cikgu...angkat buku...ambil kapur...ambil kdtgn...dtg lmbt...msk blik kaunseling , Bilik Pengetua...Bilik pengawas...Hampir setiap ruang , kaw sek ni aQ dh terokai...asrama sek pn aQ msk....walopn aQ bkn penghuninya...

Guru2 Sek ni mmg best...de yg sempoi , garang , tegas n mcm2 peragainya...tp smua baik2 belaka...yelah mrk mrh sbb nk tgk anak didik mereka b'jaya...e2 sudah amanah n tggjwab mrk..aQ sek cni pn dr form 3 smpai form 6..3x exam besar di cni...bnyk sgt kngan n xdpt dilupakan...
de sorg Cikgu Sejarah aQ ni...lg best ayatnya smpai skrg xleh lupa n selalu kalo tserempak dgn dye msti dye sakat n borak2 dgn aQ...msa 2 kwn aQ nurina wat ucapan bday tuk aQ ... tp DJ Sek yg sampaikan..aQ sendiri xdgr pn pg 2..mn x nya dtg lmbt...msuk je kelas , pg2 2 kelas Sejarah Cikgu Krishnan..aQ disrh tuk bdiri...ingt aQ wat salah..cuak lah gak...tp....jeng2...Cikgu 2 wish Bday aQ dgn crnya tsendiri...kelakar de gak tgk gelagatnya.."Siap kta ayah awk nk smbut bday awk kt Hotel 5bintang tau...hadiah besar2..."ish cikgu xyah wat lawak , ayah sy xde msa nk bw g Hotel 5bintang 2...dye BZ...mkn kt umah je nnty 2...pic 3 dr kiri barisan belakang .

Dpt plak Cikgu Maimunah ( cikgu BM aQ ) dia kn tnya " fiza awk dh abis wat keje sy srh x??..kalau dah tlg sy g Kantin ambilkn sup sayur sy n ltk kt meja sy ye..."..aduhai...aQ pn mgikut arahan g kantin tp smpai kt kantin kna mrh dgn Guru Disiplin..." pe awk wat kt kantin lg ni , skrg kn waktu belajar..."..aQ kn bdk baik , mnjawab ar..." Cikgu Maimunah srh sy ambil sup sayur ..." amboi2 Cikgu Ko ni ambil kesempatan ye...Ok2..g cpt ckit pas 2 msk kelas !! dgn muka tawar msk kelas...kna soal plak dgn Cikgu Maimunah...awatnya muka mcm 2..." sy kna mrh ar cikgu , g kantin waktu mcm ni..." Pic 2 dr knan barisan p'tama yg bdiri ..

Cikgu2 sek ni de yg msh ingt kt aQ ...walopn dh 2011 ..last sek 2004...STPM...pljar yg tbaik ar sgt2...anak cikgu zack n rose..smua kenal...kalo adik aQ wat slh , muka aQ yg kena dgr cikgu 2 nya coloteh...aQ pn lotehhhh....adik aQ pn "baik" gak...dgn nakalnya tsendiri...pnah gak aQ bgado dgn adik sndiri kt sek...hahaha...gara2 aQ nasihat dye xmkn sman...
Jwtan2 yg pnah aQ sandang pn...penolong , ketua ting , pengawas PSS..Pengerusi kelab , Setiausaha , n msk ptndingan2 @ kuiz...de gak dpt hadiah ...

Cikgu Cina Pn. Ong Voon Min, 6 dr kiri barisan kedua berdiri...pnah t'serempak aQ kt Kolej Komuniti Selandar ( 2010 ) , msa 2 join bdk2 PMR buat lawatan ..kna jd guru pengiring...aQ tgur Cikgu 2..salam..then cikgu 2 kata " awak kn pelajar SMKIS ??...ye2...Cikgu ingt sy lg..." iye, sy ttp ingt awk lah tp sy dh xingt nama awk , mf ye.."walaupn cikgu ni xajar aQ tp muka aQ kn popular kt Sek...hahahaha..Cikgu 2 still lg di SMKIS ...lma kn...Cikgu yg kuat cubit ....jeng3...Cikgu Perdagangan aQ...Cikgu Rahimah...cubitan Ketam ...7 dr kiri Barisan kedua bdiri .hahahaha....bbisa cubitannya...tp kami dulu xpnah nk mgadu dgn mak ayah kalau kna denda pn...xmcm bdk2 skrg..tlalu dimanjakn...


paling best Cikgu Matematik aQ...Sir Neo..Pic duduk 3 dr kiri...msa form 4 , pas 1st ujian...subject 2 kalo dpt markah tnggi akan de rombakan ....de 3 kelas...ikot gred...aQ plak kna msk kelas yg 1st...sbb result 2 mmbnggakn...tp aQ ni degil...xnk gak tkr ke Cikgu lain selain Cikgu Neo...Disebabkan aQ dh degil Sir Neo bg kta 2 " awk nk pndai @ nk ikot student2 yg lmbt ni??hehehe..."iyelah...sy g msk kelas Cikgu Jamilah...hurm..Pic duduk 5 dr kiri.mula2 kecewa gak , alah semua cikgu pn sma kn...jnji niat nk majukn diri n belajar ...mn2 cikgu pn xkisahlah...


!! Rindu Korg !!
( 2003 / 2004 )
De yg dh Jd suami , is3 n tunangan Org...Ibu2 Bapa2...tahniah...Rindu sgt2 kt korg semua...ntah bile nk reunion.. luv n miss u all...




!! Jamuan akhir Tahun !!
Saturday, January 22, 2011

!! Kna Marah2 Syg !!

!! Hr ni dh 22.1.11 !!
...tp ni al-kisah semlm...
3hr demam , batuk , selsema dh buat mak ayah risau , ni kn plak nk tmbh sakit..Kena mrh2 syg dgn mak...gara2 ptg smlm aQ nk minum ABC...dh ar batuk tp nk gak...pe lg...kna mrhhhhhhhhhhh....oh noooo...Kata 2 je mak bg...Nk baik @ nk tmbh sakit?? So akak pilih mn 1...aQ t'diam...tp ttp keluar rumah nk mencari pe yg aQ nk...hehehehe..degil kn..??Start kereta....pecut...hilang dr pndangan mak...sbnrnya tekak ni mmg nk sgt Minum ABC..dlm hati kata alah beli je bkn mak tau pn kalo dh minum kt luar...tp...

Sepanjang perjalanan ... duk pk ABC oh ABC...kt mn ye yg sdp...Bila duk sorg2 dlm kereta dgn layan radio...hati aQ xsdp plak...msh kedgran kta2 mak...JGN nk ngada2 minum ABC ye..nnty kalo sakit jgn Ngadu dgn mak !!...huhuhu...Pusing punya pusing Jasin...Akhirnya...aQ xbeli ABC tp Coklat Cadbury lg..2 bungkus plak..hahahahaha..Blk2 tunjuk mak..akak beli coklat..jeng jeng jeng....dgn jelingan mak kta...Coklat2 xabis2...smlm nk ayam KFC...hr ni tekak 2 pe lg nk mkn??

Cmne pn aQ dgr ckp mak t'syg...dh mak xkasi beli ABC so akak beli Coklat pn jadi ar kn...Xtmbh batuk...btol x...hehehe...agak2 Coklat 2 leh thn brapa hari??kalo td dh mkn 1 papan tp share dgn mak..esk? jeng2...abis kot...kegiloan pd Coklat xdpt disangkal...Semestinya kesihatan n kbersihan gg kna jga...Rutin harian..

Disebabkan aQ ni xsuke sgt mkn ubat2..untuk tekak aQ ni yg dh serak2 rock...aQ beli ar gak Strepsils..Lega skit tekak ni...yg ni mak xmarah2..coz mmg kalo aQ batuk mak selalu beli ni...msh ingat msa aQ nk exam..dri aQ mnggu situasi exam kwn2 s'perjuangan..mak bekalkan aQ gula Strepsils...hehehe...mak yg prihatin , pnyayang n memanjakn aQ..kui3..pelbagai perasa plak 2..yg Cool ni t'baru dlm pasaran..Pas mkn Strepsils aQ test jerit...arghhhhhhhhhhhhh..!!..mak kta pe kena dgn ko ni kak..dh kurang tabiat ke?..hoho3...alah mak ni...br akak jerit sikit...test anak tekak...kahkah...duit mak gak akak beli smua ni..he3...bukti pembelian ni...mak ambil n simpan resit ni ye nnty claim kt akak lain tahun...dh kak , jgn nk ngada2 resit 2 buang je..semak ar...mn duit bakinya...?..duit baki kna pulangkan ke??ok2...hehehe...bru aQ nk tmbh tabungan dr baki duit 2...hurmmm....duit syiling je aQ xpulangkn..waka waka...b'tmbah gak tabungan aQ 2 walopn duit syiling.."Sikit2 lama2 jd Bukit"...

Ptg2 dgn menikmati Coklat Cadbury cair dlm mulut...pehhhh..syokkk...nikmatnya ckup trsa..sehingga mjilat jari..hahaha...


Pe2 pn aQ ttp dgr ckp mak... Kta2 n nasihat org t'syg lbh bnilai dr sgala2nya kt dunia ni...emak ayah tiada pengantinya di hati aQ...Mrk BINTANG HATI selamanya...
Friday, January 21, 2011

!! 10 LALUAN YANG BAKAL DI LALUI OLEH MANUSIA DARI DUNIA !!

~ Renungan Jumaat ~


LALUAN MENUJU KE KUBUR
a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
b. Hindarkan perasaan irihati (benci)
c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia
d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air kecil!)

LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL
a. Bersihkan diri dengan bertaubat
b. Gembirakan hati orang Mu'min
c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal 
d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala

LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR
a. Mengucap dua kalimah syahadat
b. Suka memberi sedekah
c. Berkata benar
d. Bersihkan dan perbaiki hati

LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN
a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanfaat
b. Sucikan perkataan dan pakaian
c. Bersyukur dengan yang sedikit
d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH

LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN
a. Jauhkan perkataan yang sia-sia
b. Pendekkan cita-cita dunia
c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH
d. Banyakkan sedekah dan khairat

LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM
a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala
b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa
c. Berpegang teguh dengan hukum syara'
d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk

LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA
a. Banyakkan membaca al-Quran
b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu
c. Tinggalkan perkara yang maksiat
d. Jauhkan segala yang haram

LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA
a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh
b. Kasihi orang yang soleh
c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH
d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH

LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD
a. Kasihilah Nabi ALLAH
b. Kasihilah Rasulluah
c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH
d. Banyakkan selawat Nabi S. a. w.

LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH
a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH
b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH
c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH
d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya

Thursday, January 20, 2011

!! Bnyk sgt Bintang2 !!


Nak mkn tp nasi dh b'taburan jatuh deboshhhh kt dpur td....abis smuenya...Ni gara2 bintang2 bnyk sangat mengelilingi kepala ni...Demam xkebah2..Batok mkn menjadi2...Mak cpt ar blk....aKak xlarat ni...e2 r td xnk ikot g Hosp...Pg td suhu bdan dh ok tp skrg mkn mluap2 plak suhu...Lemas Rimas ar...hurmmmm....nk jamah Biskut n Air Milo pn dh xlalu....
Xkn nk tdo je...aQ pn penat gak nk guling2 kasi peluh keluar...Oh....xlaratnya aQ...Mghadap tv , lappy , majalah je..bingittttttt....
Wednesday, January 19, 2011

!! Xsuke Xsuke !!

Xsukenya ..... Peritnya Tekak...Panasnya Badan..Sukarnya tuk aQ bernafas...OH tidakkkk...aQ xnk xnk...Xnk ubat...tp nk cpt baik...Rimasnya tgk diri aQ gni...T'batas Kelincahan aQ...Ohhhhh....
Bila dh jarang sakit sekali kena nahhhh ambil KO......Pe2 pn sakit ni dugaan n menghapuskan dosa2 .. mudah2an cpt ar aQ sembuh....xlarat mcm ni...B'kurung...T'menung..Ni bkn diri aQ...Bkn takut nk mkn ubat tp xsuke mkn coz nnty mgantok...1 keje pn xjadi...Tdo je...Lg aQ Lemas....bkn je Rimas...ishhhhh....Saboooo je ar...pe leh wat...Kepala plak Dh mcm "layang2"....


Entry yg plg pendek hr ni...aQ dh xlarat nk mghadap Lappy Ksygan ni...Dh kembang kuncup tulisan kt skrin nie....hurmmmm.....nk tdoooo....
Tuesday, January 18, 2011

!! Spaghetti !!


Menu yg plg aQ suke ...!! Spaghetti ar...Mkn b'ulang2 kali pn xpe...dlm family ni cuma aQ n mak je suke mkn...hahaha...hr ni mkn spaghetti...asyik msk kegemaran org2 dlm umah ni je...so hr ni kgemaran aQ plak ye...so nk mkn...mkn r...xnk pn xpe....hahahahaha

~ Resepi ~

Bahan2.... ( dgg cincang {ayam @ Lembu } , carrot , cili boh @ cili kering , bwg besar , bwg putih , spaghetti , prego , tomato sos )

1st step:-
Goreng dgg cincang dlu...
potong Carrot bentuk dadu...
kisar bwg2

Second step:-
Msak lada merah smpai garing..
msuk bwg2
msuk prego + tomato sos
garam n gula secukup rsa..
msuk carrot yg dh siap potong
tmbh air sikit
last msuk dgg td

Jgn lupe rebus Spaghetti plak ye....

1 pinggan mmg xckup r....meh tmbah2...mkn time pnas2 lg sedap...nk tmbh cheese pn leh...tp bile nk mkn ar...wat hiris2...taburrrrrrrrrr.....then ghapppppp...yummiiieeee
Monday, January 17, 2011

!! Tentang aQ !!


Msa 2 pn aQ t'cepat sgt jwp call dye ni .. jrang pn dye call mlm..mn xnya tgn aQ duk tkr themes hp..so pk nk knakn dye...jeng2

Mula2 aQ yg nk myakat dye ni...tp alih2 aQ yg tkena smula....seh btol ar...aQ sj je jwp call dye dgn gaya operator..." sy fiza de pe2 yg nk sy bantu ??? awk bleh tnya pe sj...sy pasti akan mjawab dgn sopan santunnya tau.. ( t'gelak dlm hati Kah3 )....

tp dye leh jawab....Sy nk bckp dgn SITI NURHALIZA TARUDIN...Sape di sana ye...???

Sy SITI NURHAFIZZA , awk salah no ni??de pe2 lg nk sy bantu?? kalo nk Jmpa SITI NURHALIZA leh...esk di 1 Utama Damansara ...18hb kol 2pm....Tiket VVIP sy leh mintakn..siap leh bgambar ye...hahahaha....e2 pn msa Dato Siti promosikn produk SimplySiti je..ianya terhad edisi Semenanjung...

kalo mcm 2 awk Kim salam je ye kt Dato Siti..Nk bgmbar leh srh Dato Siti Jmpa Sy kt SABAH...E2 pn kalo sy Free n Dato Siti nk dtg jmpa. Awak tau je r sy ni kn BZ kna rncang btol2..Tp b'gmbr 2 xfree ye...Mahal Muka sy ni...hahahaha...

Alah...kalo bgmbr dgn Cik Siti Free x??hehehe...

Sure ar Free.bleh je..Bnyk2 pn leh...kah2...Nnty sy Copy Paste Muka awk 2 ....ho3..

Ish2...leh plak nk copy n paste muka org...siot je pnya kwn....siap ar dtg melaka nnty ye..Sejak2 dye dh tau nama sebenar aQ lg ar suke myakat...Msti dye ni Peminat No 1 Dato Siti...hahahaha...hr ni bsmbung lg disakat...Ish2...leh jelir2 lidah plak...kerat kang lidah 2 trus xleh cakap...dye leh plak kta "BrrRR...!! Coca Cola...yeahhhhh...hurmmmm geramnya...tp tgelak je aQ ni...wat lawak ar sgt ye...

e2 ar akibatnya bila aQ selalu sakat org aQ plak yg kna smula...tp xpe...smua 2 leh wat awet muda...pipi n otot2 bsenam...hahahaha...Hari2 penuh ceria dgn kwn2 yg leh wat lawak..wat gembira..senangnya dlm hati...kah3..dpt kwn2 gni...dr kawan tikam belakang kn...Leh thn plak korg dgn prgai aQ yg suke myakat korg tp korg pn dh pndai nk myakat aQ...wa tkena Beb...

aQ dh sedar...kte buat baik pd sesorg pn blum tntu kte akan dilyn baik..jika e2 ia bknlah "kawan sejati"..Kawan Sejati sntiasa ada dkala kte susah , sedih , senang , gembira...Bleh bkongsi pe2 rsa...Bkn 'kwn' bila nk minta mnjatuhkan org lain...Nk tolong pn kna b'pada2...b'ingat2...Jgn nnty dipergunakan...so aQ dh mula belajar bnyk perkara dr dye 2...Thx 2 my friend...U all best r...kui3...

aQ plak lebih suke org pggl fiza dr siti...rsa kekok gak bila dgr de pggl siti...nk myahut pn rsa mcm confius...ye ke nama aQ???hahahaha....dr dlu pn kwn2 pggl fiza je...yg selalu pggl siti pn "si abg" n mak dye je...last aQ kasi pendek lg nama ... call me za ....huhuhu...nama pnjang2 tggl e2 je cik Siti??? De yg menanyakan gak...Jwpn...suka Hati den ar nk bg pendek...Korg nk sgt ke sebut nama pnjg aQ ni...kasi pendek xnk ...kui3..

tp De sorg lg kwn ni...dh lama xmsj n call..tibe2 msj tnya khbr...aQ ok je r...bls ar gak..tp last2 dye call ckp thx ye awk...thx tuk pe???dye ckp awk org ptama yg sy nk ckp...sy dpt intrvw kt TNB PD..Septtnya msti brita 2 dikongsi dgn family dlu kn...Siap kta bila sy cr awk br sy dpt brita gmbira ni..dh bkali2 sy mohon...ni br de pluang...awk bw tuah....Jwpn aQ senang je e2 rezeki yg ALLAH nk beri pd awk..sy cuma doakn yg tbaik tuk awk...Jgn lupa bsyukur...awk xmcm perempuan2 lain...yg mgambil kesempatan ...xpelah ...setiap org pn bbeza...de khilafnya tdahulu..tp yg penting org 2 nk brubah...

aQ pn bdoa spy aQ mnjadi lbh baik dr dlu...brubah ke arah kebaikan...mudah2an...amin...ntah ye aQ ni jenis peramah...ia mmbuatkan aQ rmai kwn2 tp de kala myombong n keras hati...dr mata n gerak geri org pn aQ leh tafsirkan sifat2 dlman mrk...tp yg penting aQ kuat myakat ye...hahahaha...sape leh thn silakan ....msk group ladies ni...hahaha...tp de sorg ni ckp dlu aQ ni lasak..xde nmpk sgt ladies...secalit make up pn xnk...tp sejak2 dh msk U dlu...Semua aQ calit kt muka tp xde r tebal2...bju pn dah alah2 ladies ckit skrg r walo msh suke Jean n Tshirt...dgn kasut sport...peh2...Semua 2 sikit2 dh brubah eh...Kalo time mgajar dlu...wajib pkai baju yg sopan2...Bju kurung n kebaya je r pilihan aQ...kasut pn dh btumit 3 inci...Org kta dh aQ ni tggi wat pe tumit kasut e2 nk lbh 2 inci...hahaha...tlalu tonjang ar beb...hahaha...

Time mgajar aQ garang n tegas..tp bila start santai...aQ pn santai n sempoi...Xleh lupa time training netball dgn bdk2 sek...aQ pn join sbb xckup team...Dr pejabat GB tgk...Bila dh abis aQ naik pjbt n GB tnya de bdk bju oren tdi mcm knal ar...Bkn Fiza ke??alamak....kantoi...Kelasakkan aQ tserlah sudehhhh....time rebut2 bola ...kah2...tp bbaloi aQ rsa kn mrk dpt JOHAN...G sek pn merempit...alah mls nk bw kereta kena bjemur je...Tp bw kreta gak time Hujan r..Semua Kngan2 aQ ... 

Mak plak dh minta aQ kurangkan naik motor...cb jd perempuan...hahahaha...Nk wat cmne...Sape gak yg belikan motor...byrkn lesen motor....ayah kn...so mak ckp dgn ayah...akak xnk naik motor lagi...belikan akak kereta plak ye....hu3...ayah leh ckp...akak keje je ayah tukarkan nama 2 atas nama akak terus...cmne?? Mmg dr mula beli kereta 2 ayah ckp , ayah dh beli kereta tuk akak tp lom leh ltk nama akak sbagai owner nya...coz akak msh bljar time 2...mcm akak nk smbung byr hutang kereta 2 kn...kih3...huhu...Tp aQ dh lanyak habis pn kereta 2 ke hulu ke hilir...ayah pn xkisah...dh ckp kereta akak kn....Duit minyak semestinya lah mak yg tnggung...walopn aQ guna tuk merayap..merayau...hahahaha...

Inilah tentang aQ yg selalu glo2...ikot hati...ikot suka...ikot nakalnya...ikot lasak...pe2 pn aQ ttp aQ...Bkn bpura2 nk jd tlalu baik...ttp de kkurangan n kelebihannya...So de sweetnya...Voice pn alah2 baby...de ke"anak2an"....mcm2 tntag aQ kalo kenal secara dekat...Jgn marah kalo kdg2 kna mulut brapi dr aQ ye...hahaha...manje nya dlm kelurga n org tsyg...bkn tngada2 tp smulajadi...
Saturday, January 15, 2011

!! Hati aQ panas !!

Nape lah KO ni PEREMPUAN !! Pe lg xpuas hati...aQ pn xfhm ar...sdp2 KO mgata aQ lagi ye...Padahal sndiri cr masalah nk libatkan aQ plak...Bila ar KO ni Nk sedar2...Ni KO sbuk2 nk srh adik KO msk cmpur...pe keJADAHnya....Semak ar wei...KO nk trus ANIAYA aQ truskan ar...JGN nnty semua org pulau kn KO....xpyh nk ?TEGAKKN BENANG YG BASAH"...Doa org t'aniaya insyaallah dimakbulkan...YA ALLAH TUNJUKKN LAH PADAKU BALASAN TUK DIRINYA SETELAH AQ TRUS T'ANIAYA SEBEGINI...KERNA HANYA YG MAHA ESA TAHU PE YG BERLAKU ...TABAHKAN HATI KU..KUATKAN KESABARANKU...amin...


Sedihnya Hati aQ ni...nsb de org2 tsyg dicc...Br skrg tau MN KWN MN LAWAN....Mudah2an aQ trus diberi pluang tuk menikmati dunia yg indah ni...Dan jauhi aQ dr kwn2 yg tikam2 belakang ni..biarkn mrk sedar kesilapan mrk sndiri n memohon maaf...sebelum tiada lagi kemaafan tuk dirinya dr aQ ni...sekeras2 hati ku de juga sikap tbukanya  ...
Friday, January 14, 2011

!! Pengubat Hati !!

Thnk my BFF Darling Intan .. U sntiasa de tuk happykn i...sejukkn hati i yg panas dgn nasihat2 n gelak2 U 2...hehehehe...Dikaulah sahabat sejati Ku....Sempat gak aQ lepaskn tension dgn karok lg smlm...lega sebentar tp mlm PEREMPUAN 2 bikin PANAS hati aQ plak..nsb Darling Intan de tmpat bkongsi cerita...hehehehe


Tambah lg dgn sorg kwn ni yg mmg memahami bila aQ tension...Sng je dye ckp " cmni...kn sy dh ckp dgn za jgn  tension2 pk KWN2 e2...Baik za g tdo...hehehe..Kte baik dgn dye tp nnty dye yg brniat jhat ...tuk elakkn aQ trus bfikir2 hal sakit hati 2 boleh dye tukar topik cite hantu...sehhhh....cite plak mlm2 ...mmg wat aQ seram sejuk...trus tarik selimut tdo....hahahaha...msj last dye smlm pn xsedar de...pg td bru prsan...


Then pg td , dye msj tnya nape " smlm takot dgr cite hantu trus tdo eh...kah2...So hr ni ok x??"...
sy Ok je...hehehe3...Ni lah kwn dr SABAH 2..selalu wat lawak walo kdg2 xkelakar dr aQ...Tp yg pnting bnyk maklumat tntg job leh tnya dye..dye mgalahkan PM...semua dye tau...hahaha...mnta tip pe2 pn leh..."sharing is caring " tp dgn aQ "sharing is happening"...mmg gamat kalo borak2...dr A-Z..selalu je share pe2 cite kt dye ni...pndgr setia..kah3..tp bhsa 'bah" 2 kalo aQ dgr kdg2 xfhm gak..wat lawak lagi kalo cite psl "belon"...tp org sabah xde pn pggl 'belon'....kte2 je suka suki pggl...

!! aQ dh Mula MARAH !!

Wei PEREMPUAN.. hr ni ko tmbah onar lg... !! wat aQ pnas...sdp2 mulut KO kata aQ batu api... KO sendri dh msk dlm jerat yg KO cipta Sekarang nk Libatkn aQ plak...KO ingt aQ percya kata2 Ko ke AH PEREMPUAN "XTAU MALU ..T'HEGEH"....dr aQ dgr kta2 ko lbh baik aQ percaya kta2 FAMILY yg ko dh kaco n buat cite...KO lom knal aQ siapa ... Tahap KESABARAN aQ de hadnya...


aQ dh remove KO PEREMPUAN DR LIST FRIEND'S aQ..so xpyh nk komen @ hntar pe2 msj kt inbox FB @ hp aQ...Msj2 KO aQ simpan je sbgai bhn BUKTI...HENTIKAN PUTAR BELIT CITE..segala kes , rahsia KO de pd aQ...Jgn sampai malu sndiri nnty...!! PE2 pn cite dr KAK CHIK n ORG yg KO gnggu e2 rahsia kami..xperlu nk msk cmpur.. KO pn bkn BFF aQ pn...dr sek pn aQ xanggp KO g2..Jgn ingt aQ ni baik dgn KO , KO nk tikam2...mmg aQ menyampah dah...xde kwn mcm KO pn aQ xkisah...rmai lg yg leh aQ kawan...dr de kwan tp buat ONAR....Menuduh mcm2...Kalo Luar nmpk cntik hati pn kna ar cantik !! ni Hati dh BUSUK...KO tgk skrg sape lg kn percaya pd KO lg .... KO hidup ar dgn dunia khayalan yg Ko dh ciptakan 2 !!...aQ dh xpduli pe nk jd pd KO pn...
Wednesday, January 12, 2011

♥ ♥ Coklat2 ♥ ♥

Kata coklat berasal dari xocoatl(bahasa suku Aztec) yang berarti minuman pahit. Suku Aztec dan Maya di Mexico percaya bahwa Dewa Pertanian telah mengirimkan coklat yang berasal dari surga kepada mereka. Cortes kemudian membawanya ke Spanyol antara tahun 1502-1528, dan oleh orang-orang Spanyol minuman pahit tersebut dicampur gula sehingga rasanya lebih enak . Coklat kemudian menyebar ke Perancis , Belanda dan Inggeris . Pada tahun 1765 didirikan pabrik coklat di Massachusetts , Amerika Serikat.

Dalam perkembangannya coklat tidak hanya menjadi minuman tetapi juga menjadi snack yang disukai anak-anak , remaja , maupun orang dewasa . Selain rasanya enak , coklat ternyata berkhasiat membuat umur seseorang menjadi lebih panjang. Suatu studi epidemiologis telah dilakukan pada mahasiswa Universitas Harvard yang terdaftar antara tahun 1916-1950 . Dengan menggunakan food frequency questionnaire berhasil dikumpulkan informasi tentang kebiasaan makan permen atau coklat pada mahasiswa Universitas Harvard .

Dengan mengontrol aktivitas fisik yang dilakukan , kebiasaan merokok , dan kebiasaan makan ditemukan bahwa mereka yang suka makan permen/coklat umurnya lebih lama satu tahun dibandingkan bukan pemakan . Diduga antioksidan fenol yang terkandung dalam coklat adalah penyebab mengapa mereka bisa berusia lebih panjang . Fenol ini juga banyak ditemukan pada anggur merah yang sudah sangat dikenal sebagai minuman yang baik untuk kesehatan jantung . Coklat mempunyai kemampuan untuk menghambat oksidasi kolesterol LDL (kolesterol jahat) dan meningkatkan fungsi kekebalan tubuh , sehingga dapat mencegah risiko penyakit jantung koroner dan kanker .

Selama ini ada pandangan bahwa permen coklat menyebabkan caries pada gigi dan mungkin juga bertanggung jawab terhadap munculnya masalah kegemukan . Tak dapat disangkal lagi bahwa kegemukan adalah salah satu faktor risiko berbagai penyakit degeneratif . Tetapi study di Universitas Harvard ini menunjukkan bahwa jika Anda mengimbangi konsumsi permen coklat dengan aktivitas fisik yang cukup dan makan dengan menu seimbang , maka dampak negatip permen coklat tidak perlu terlalu dikhawatirkan .

Menurut kepercayaan suku Maya, coklat adalah makanan para dewa. Rasa asli biji coklat sebenarnya pahit akibat kandungan alkaloid, tetapi setelah melalui rekayasa proses dapat dihasilkan coklat sebagai makanan yang disukai oleh siapapun. Biji coklat mengandung lemak 31%, karbohidrat 14% dan protein 9%. Protein coklat kaya akan asam amino triptofan, fenilalanin, dan tyrosin. Meski coklat mengandung lemak tinggi namun relatif tidak mudah tengik karena coklat juga mengandung polifenol (6%) yang berfungsi sebagai antioksidan pencegah ketengikan.

Di Amerika Serikat konsumsi coklat hanya memberikan kontribusi 1% terhadap intake lemak total sebagaimana dinyatakan oleh National Food Consumption Survey (1987-1998) . Jumlah ini relatif sedikit khususnya bila dibandingkan dengan kontribusi daging (30%) , serealia (22%), dan susu (20%). Lemak pada coklat, sering disebut cocoa butter, sebagian besar tersusun dari lemak jenuh (60%) khususnya stearat . Tetapi lemak coklat adalah lemak nabati yang sama sekali tidak mengandung kolesterol . Untuk tetap menekan lemak jenuh agar tidak terlalu tinggi , ada baiknya membatasi memakan coklat hanya satu batang saja per hari dan mebatasi mengkonsumsi suplement atau makanan lainnya yang mengandung catechin seperti apple dan teh .

Dalam penelitian yang melibatkan subyek manusia , ditemukan bahwa konsumsi lemak coklat menghasilkan kolesterol total dan kolesterol LDL yang lebih rendah dibandingkan konsumsi mentega ataupun lemak sapi . Jadi meski sama-sama mengandung lemak jenuh tetapi ternyata efek kolesterol yang dihasilkan berbeda . Kandungan stearat yang tinggi pada coklat disinyalir menjadi penyebab mengapa lemak coklat tidak sejahat lemak haiwan . Telah sejak lama diketahui bahwa stearat adalah asam lemak netral yang tidak akan memicu kolesterol darah . Mengapa? Stearat ternyata dicerna secara lambat oleh tubuh kita dan juga diabsorpsi lebih sedikit .

Sepertiga lemak yang terdapat dalam coklat adalah asam oleat iaitu asam lemak tak jenuh. Asam oleat ini juga dominan ditemukan pada minyak zaitun . Studi epidemiologis pada penduduk Mediterania yang banyak mengkonsumsi asam oleat dari minyak zaitun menyimpulkan efek positif oleat bagi kesihatan jantung .

Sering timbul pertanyaan seberapa banyak kita boleh mengkonsusmi coklat? Tidak ada anjuran gizi yang pasti untuk ini , namun demikian makan coklat 2-3 kali seminggu atau minum susu coklat tiap hari kiranya masih dapat diterima . Prinsip gizi sebenarnya mudah iaitu makanlah segala jenis makanan secara moderat . Masalah gizi umumnya timbul bila kita makan terlalu banyak atau terlalu sedikit .

Makan coklat tidak akan menimbulkan kecanduan , tetapi bagi sebahagian orang rasa coklat yang enak mungkin menyebabkan kerinduan untuk mengkonsumsinya kembali . Ini yang disebut chocolate craving . Dampak coklat terhadap perilaku dan suasana hati (mood) terkait erat dengan chocolate craving . Rindu coklat bisa krn aromanya , teksturnya , manis-pahitnya dsb . Hal ini juga sering dikaitkan dengan kandungan phenylethylamine yang adalah suatu substansi mirip amphetanine yang dapat meningkatkan serapan triptofan ke dalam otak yang kemudian pada gilirannya menghasilkan dopamine . Dampak dopamine adalah muncul perasaan senang dan perbaikan suasana hati . Phenylethylamine juga dianggap mempunyai khasiat aphrodisiac yang memunculkan perasaan seperti orang sedang jatuh cinta (hati berbunga). Konon Raja Montezuma di jaman dahulu selalu mabuk minuman coklat sebelum menggilir harem-haremnya yang berbeda setiap malam .

Katekin adalah antioksidan kuat yang terkandung dalam coklat . Salah satu fungsi antioksidan adalah mencegah penuaan diri yang bisa terjadi krn polusi ataupun radiasi . Katekin juga dijumpai pada teh meski jumlahnya tidak setinggi pada coklat . Orang tua zaman dahulu sering mempraktikkan cuci muka dengan air teh krn dapat membuat kulit muka bercahaya dan awet muda . Seandainya mereka tahu bahwa coklat mengandung katekin lebih tinggi daripada teh , mungkin mereka akan menganjurkan mandi lulur dengan coklat .

Coklat juga mengandung theobromine dan kafein . Kedua substansi ini telah dikenal memberikan efek terjaga bagi yang mengkonsumsinya . Produk coklat cukup beraneka ragam . Misalnya , ada coklat susu yang merupakan adunan coklat manis , cocoa butter , gula dan susu . Selain itu . ada pula coklat pahit yang merupakan coklat alami dan mengandung 43% padatan coklat. Coklat jenis ini bisa ditemukan pada beberapa produk coklat batangan. Kandungan gizi coklat bisa dilihat pada table.

Zat GiziCoklat SusuCoklat Pahit
Energi (Kal)381504
Protein (g)95,5
Lemak (g)35,952,9
Kalsium (mg)20098
Fosfor (mg)200446
Vit A (SI)3060


 Belum ada bukti bahwa coklat menimbulkan jerawat . Coklat juga tidak bisa dikatakan sebagai penyebab utama munculnya plaque gigi karena plaque gigi juga bisa timbul pada orang yang mengkonsumsi makanan biasa sehari-hari . Hanya saja coklat perlu diwaspadai , khususnya bagi orang-orang yang rentan menderita batu ginjal . Konsumsi 100 g coklat akan meningkatkan ekskresi oksalat dan kalsium tiga kali lipat . Oleh karena itu kiat sehat yang bisa dianjurkan adalah minumlah banyak air sehabis makan coklat .

         


Yg ni de yg belikan... Bungkusannya msh disimpan baik ...he3..thx yg beri coz mmg pakar dlm myerikan hari2 aQ dgn coklat2...



Yg ni Coklat dlm tin...org yg bg coklat ni srh aQ mkn 1 hr 1 biji je coklat ni ye...hahaha...


Cadbury dh btukar wajah baru ... Keenakkannya ttp sama seperti dlu...tp wat msa ni dpt beli n mkn jenis yg de hazel nut n tnpa nut...


Hahahaha...my frvrt ...coklat...lg2 Cadbury n Ferrero Rocher...kalo de yg tau my frvrt ni msti akan belikan...smpai sekarang tmsuk my mum n dad yg selalu belikn tuk aQ krn mereka juga suke mkn...bkn msa tension mkn coklat2 ni...msa hr2 gmbira pn...ckup melegakan driku ini...hahaha...Selain mkn coklat2 , suke gak mkn ais krim..xkira msa...bak kta mak"selagi ada selagi e2 ar akak nk mkn"...nk buka peti ais 24 jam ke?? hahahaha....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...